Welkom in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes Hagens - WaarBenJij.nu Welkom in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes Hagens - WaarBenJij.nu

Welkom in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Marloes

07 Juli 2013 | Suriname, Paramaribo


Ondertussen ben ik nu vier dagen in Paramaribo en wat heb ik zoal geleerd:
- Ik ben “lekker-lekker-lekker!”
- Ik ben “super sexy”
- Ik ben “heel mooi”
- Ik ben “echt knap”
Maar laten we eerlijk zijn, dat wisten we eigenlijk al ;) Net zoals dat het eigenlijk al bekend was dat muggen dol op mij zijn (ja, lekker-lekker-lekker kan dus ook lekker letterlijk genomen worden) en dat zelfs zonnebrandcrème factor 50 geen enkele garantie biedt. Dus je kunt je wel ongeveer voorstellen hoe mijn huid er ondertussen uitziet: rood met nog rodere bulten. Tel daar mijn gebrek aan een goede Surinaamse kont bij op en ik weet het toch nog voor elkaar te krijgen “super sexy” te zijn: om sommige dingen kun je dus gewoon niet heen.

Dinsdagavond ben ik na een lange dag veilig geland op Zanderij. Tegenwoordig heet dit het Johan Adolf Pengel vliegveld, maar deze oud-minister is geloof ik nooit echt heel populair geweest en zijn naam blijft dan ook niet goed plakken. De grote Boeing 747 van KLM zat zo ongeveer volledig vol met vooral Surinaamse-Nederlanders die op vakantie gaan naar hun geboorte land, of dat van hun ouders, of overgrootouders. Op Schiphol valt de diversiteit aan etniciteiten van de Surinamers al op. Door de geschiedenis van het land wonen hier naast de originele Indianen vooral ook veel Afrikanen, Indiërs, Javanen en Chinezen. Dit levert ook een bonte mengeling aan geloofsovertuigingen op. In Paramaribo zelf staat een enorme moskee pal naast een grootse synagoge niet ver van een Rooms-katholieke kerk, meerdere protestantse kerken, een Hindoestaanse tempel en een Chinees Boeddhistische tempel. Uit het centrum kom je afwisselend vooral Islamitische en Hindoestaanse kerken tegen. Dit lijkt allemaal erg vredelievend en ruimdenkend, maar al snel merk je toch wel enige wrijving, met name naar de Chinese populatie toe. Zoals bekend zijn de Chinezen harde werkers, een behoorlijke tegenstelling tot een groot deel van de rest van de Surinaamse populatie. Waar supermarkten, winkels en openbare gebouwen rond 16.00 uur sluiten, zijn de Chinese supermarkten bijna 24/7 geopend. Daarnaast importeren de Chinese goedkope goederen uit hun thuisland. Een groot deel van Suriname is nog altijd arm en zal daardoor gemakkelijk kiezen voor de geïmporteerde producten, wetende dat dit doorgaans van mindere kwaliteit is dan de in Suriname geproduceerde goederen. Dit is dus op twee fronten ongunstig voor de Surinaamse markt. Daarbij zijn Chinese notoire viezeriken (no offence), wat ook niet echt meehelpt: na één waarschuwing over kakkerlakken blijf ik nu ver uit de buurt van de voorverpakte Chinese broodjes. De afgunst is dan ook al snel te merken, hoewel dit naar mijn zuinigheid-met-vlijt-bouwt-huizen-als-kastelen-achtergrond niet geheel terecht is. De gemiddelde Surinamer is lui, punt. Ze zijn bijzonder goed in niets doen. Zet twee bewakers op een stoel voor de ingang en ze blijven uren onderuitgezakt in diezelfde twee stoelen zitten. Een gemiddelde winkel heeft twee keer zoveel personeel dan eigenlijk nodig is. Zo ongeveer iedere Surinamer heeft een auto en bij de drive through van de bekende fast food ketens staat bijna standaard een file. Als het met minimal inspanning kan, waarom zou je dan meer doen? Het tropische klimaat praat natuurlijk wel wat goed, maar dan nog.

Dat tropische klimaat is ook precies wat Suriname tot Suriname maakt. Het ontstaan van dit land zoals we het nu kennen is onomstotelijk verbonden met de mogelijkheid hier suiker, koffie, cacao en katoen te verbouwen. Het centrum van Paramaribo is een soort openlucht museum over het koloniale verleden. De houten huizen zijn deels prachtig gerestaureerd, Fort Zeelandia staat nog overeind is tegenwoordig een museum, (een beetje misplaatst misschien, maar) er zit nu een bekend Italiaans restaurant in het ontzagwekkende Waaggebouw,
de straatnamen zijn grotendeels in het Nederlands (of later naar bekende Surinamers vernoemd), wat de weg vragen aanzienlijk makkelijker maakt dan bijvoorbeeld in Zuidoost Azië. Als souvenir aan de Engelsen die Suriname bezette nog voor de Nederlanders, wordt er nog steeds links gereden. Naast de koloniale herinneringen in Paramaribo en enkele andere stadjes aan de kustlijn, is de rest van Suriname dus tropisch bos. Ik heb nog nooit zoveel bomen bij elkaar gezien als vanuit het vliegtuig vlak voor het landen in Zanderij. Het is niet alleen de warmte, bij aankomst kun je de tropen ruiken en proeven en voelen en horen. Met elk zintuig merk je dat je midden in een tropisch regenwoud bent aangekomen. En mensen wonen hier gewoon aan de kant van de weg in een half open huis. Onderweg vanaf Zanderij zie je vanuit de taxi overal mensen op hun veranda of in open cafeetjes zitten. Bij dit soort temperatuur leef je op straat, je hoeft je niet binnen om de verwarming te scharen (of je moet geld hebben voor airconditioning). De tropische regenval zorgt voor het ‘half’ open. In de kleine en grote regentijd komt de regen in buien met bakken tegelijkertijd uit de lucht vallen. Ik vond dat het in Nederland hard kon regenen, maar dit! Dit is echt ongelofelijk! Het regenwater dat hier in één keer naar beneden komt legt het leven op dat moment volledig stil. Je probeert bij de eerste druppels een schuilplek te vinden en daarna kun je geen kant meer op. Met een bui van een half uur staat de weg blank en is alles veranderd in modder. Na de bui begint de zon acuut weer hevig te schijnen en in ongeveer evenveel tijd daarna is er alleen nog her en der een plas water terug te vinden. Bizar.

Anderhalve pagina verder en ik moet jullie ook nog vertellen over het eten, mijn appartement, de supermarkt, mijn queeste voor doktersjassen, het openbaar vervoer, het eten, mijn fietstocht naar Domburg, überhaupt het fietsen hier, de honden, het eten, de ontdekkingsreis naar Surinaamse Dollars, de beproeving genaamd verblijfsvergunning, het eten… To be continued…

  • 07 Juli 2013 - 06:10

    Mignon:

    Ha marloes!

    Wat een leuk verhaal :-) Dat je een lekker ding bent, wisten we natuurlijk al, maar toch fijn om te merken dat dat ook nog zo is met rode huid en muggenbulten lijkt me ;) Wel bijzonder, die mentaliteit daar, en de cultuurverschillen en de harde regen. Ik ben benieuwd naar je komende verhalen :-)
    Geniet ervan daar en veel succes maandag met starten met werken!

    Liefs, Mignon

  • 07 Juli 2013 - 08:41

    Marcus Aurelius:

    Heej!

    Hmm, Hindoestaanse tempel, Protestantse kerk, Katholieke kerk, een moskee en een sexy red big mamma (without the *ss) klinkt als 't Brukske !!!

    Moeten we alleen een Jozef Adam Pongel vliegveld aan leggen, maar verder hebben we het in Venray ook hoor. :D

    Leuk verhaal. Keep it up and have fun!

  • 07 Juli 2013 - 10:28

    Laurie:

    Goede introductie Mar, het klinkt bijzonder interessant en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

  • 07 Juli 2013 - 13:54

    Joyce:

    Hey Marloes,

    Zoals altijd is het op en top genieten van jouw verhalen en hardop lachen :) Ondanks dat er zo te lezen nog ontzettend veel meer te vertellen is, krijg ik al een beetje een beeld van je eerste paar dagen in Suriname! Ik ben vooral benieuwd naar het eten, eten, eten, doktersjassen en het fietsavontuur ;) Ik wacht met smart op je volgende verslag!

    xxx Joyce

  • 08 Juli 2013 - 16:59

    Lies Minten:

    Geen vakantie dus met zoveel indrukken te verwerken. Gewoon rustig blijven, doen de Surinamers toch ook...........

  • 08 Juli 2013 - 17:41

    Nick:

    Goed te horen dat de eerste 'draai' gevonden is! :~) Kijk uit naar de rest van dit en volgende verhalen!

  • 09 Juli 2013 - 08:41

    Suus:

    Yo Mar!

    Leuk verslaag hebse geschreve! Ik bin beniejd naor de res van dien ervaringe ;)
    Have fun!

    Xx

  • 10 Juli 2013 - 09:28

    Merijn:

    Hoi Marra,

    Ik ben het volledig met de Surinamers eens, dat je sexy was wisten we. Dat ze van kreeft hielden wist ik niet :P (rode bulten kreeft), maar ieder zijn smaak toch :P.
    Los daarvan je hebt duidelijk veel ervaring op gedaan met het eten, ik ben benieuwd wat er volgt.

    xMerx

  • 10 Juli 2013 - 10:55

    Thirza:

    Yo Swa!
    Mooi verhaal, klinkt herkenbaar! Ik ben benieuwd of het je lukt om je de tropische leefstijl eigen te maken.... mañana mañana is charmant zolang het inderdaad niet om je eigen visum gaat ;-)
    Ga je papiamento leren? Dat zou hilarisch zijn, dan praat je straks met een Venloos-Surinaams-accent....
    X

  • 12 Juli 2013 - 11:57

    Martijn Van Beek:

    Hey Marloes,

    Ik loop nu al achter, maar ik ga alles lezen! Erg leuk om te lezen van het klimaat. Niets zo veranderlijk als het weer, zullen we maar zeggen. Goed te horen in ieder geval dat je goed bent aangekomen. Geniet ervan.

    Groetjes, Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

.

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2013

Switi Sranan

25 Juli 2013

Brownsberg en Galibi

11 Juli 2013

Academisch Ziekenhuis Paramaribo

07 Juli 2013

Welkom in Suriname

28 Juni 2013

Suriname
Marloes

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 726
Totaal aantal bezoekers 44136

Voorgaande reizen:

02 Juli 2013 - 23 December 2013

Suriname

11 Maart 2011 - 20 Mei 2011

Nepal

25 Augustus 2008 - 17 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: