Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes Hagens - WaarBenJij.nu Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marloes Hagens - WaarBenJij.nu

Switi Sranan

Blijf op de hoogte en volg Marloes

04 Augustus 2013 | Suriname, Paramaribo


Hallo lieverds!

Ik ben alweer meer dan een maand in Suriname en het begint allemaal een beetje te wennen. Ik ben er ondertussen achter wie de lekkerste broodjes verkoopt in de straat, welke taxi ook mijn fiets met platte band mee wil nemen, ik erger me niet meer aan alle kerels die je op straat naroepen en ik heb meer nieuwe vrienden gemaakt. Het nieuwe thema is cultuur. Je moet maar net weten waar je het kunt vinden, maar er zijn wel degelijk allerlei leuke studium-generale- en theater-aan-het-vrijthof-achtige activiteiten in Paramaribo Vorige week ben ik met Loes, de kunstacademie docente van het reisje naar Galibi, naar een theater voorstelling in theater Unique geweest en deze week met Koos de co-assistent naar een dans theater in On Stage. Allebei de voorstellingen ware boven verwachting goed! Zeker die dans voorstelling was indrukwekkend! Dat doe ik ze niet na. Komende vrijdag is de Nationale Dag der Inheemsen met allerlei leuke activiteiten. De week daarop begint Carifesta, een week durend cultureel evenement van het hele Caribische gebeid, dat dit jaar weer in Paramaribo wordt gehouden. Dus de mooie foto’s van feestelijk uitgedoste Indianen zien jullie zeker nog op deze website verschijnen. Het voordeel van uitgaan in Suriname is dan weer dat uiteten en daarna naar het theater nog geen 20 euro kost ;) En de taxi terug met je fiets met platte band 3 euro. Ik ben alleen nog aan het dubben hoe ik die dan weer ga maken, ik heb niet zo veel vertrouwen in de banden-plak-setjes van de Chinees. Misschien toch maar weer maiden-in-despair-stijl naar Unu Pikin lopen, Vincent die me de fiets heeft verkocht wil vast tegen betaling wel mijn band plakken. Maar mijn grootste probleem op dit moment is wat sneller: kakkerlakken… Het heeft de hele ochtend enorm hard staan regenen en een groepje kakkerlakken heeft een schuilplaats gevonden in mijn appartement. Daar ben ik logischerwijs weer niet zo blij mee. Die beesten zijn niet alleen snel, maar ook zo groot! Ik ben niet heel bang aangelegd, maar deze beesten zijn echt vies. Met hun harde schild en die wiebelige voelsprieten... Ik had gelukkig een bus “BOP” in huis (Get serious, get BOP!), maar die grote beesten laten zich nog niet zomaar doden. De teller staat op 7 kleintjes en 1 grote en 1 grote die vanuit mijn badkamer heel hard mijn slaapkamer in rende en die ik nu niet meer kan vinden… Hij rende toen straks op top snelheid richting mijn rechter voet, alsof … Naja ik weet eigenlijk niet wat kakkerlakken denken, maar hij zag er moordlustig uit. Je kunt je voorstellen dat ik de rest van de avond met mijn voeten op tafel heb gezeten en eigenlijk niet durf te gaan slapen. Een grote spin of een paar muizen klinken op dit moment best gezellig. En ik moet ook nog heel nodig plassen – hij zal toch niet terug gerend zijn naar de badkamer?!

Enkele minuten later:

Okee, ik leef nog. Nog net.
Wat mij naast vieze beesten zoal bezighoud is toch vooral werken. Rhea en ik zorgen voor 40 patienten op de afdeling, de SEH en consulten in huis. Daarnaast hebben we alle voorwachten in de avond, nacht en weekend verdeeld. Het is best pittig. Gelukkig vind ik de neurologie nog steeds fantastisch, ook zonder Mr Cleans of BASICs. Voor de St Antoniërs: een CTA is geen probleem, maar ik heb de trauma heli gezien: we gaan binnen 8 uur in Nieuwegein nooit halen. Mijn welgemeende excuses aan de vasculaire mannen.
De logistiek van ons ziekenhuis blijft me verbazen: een patient die pas na een half uur zuurstof krijgt omdat er geen klok voor op de zuurstoffles beschikbaar is, omdat er al twee andere patiënten op de afdeling zuurstof krijgen. Een comateuze vrouw die niet naar de IC kan omdat alle bedden bezet zijn en ze niet goed genoeg verzeker is om naar het particulier ziekenhuis in Paramaribo te gaan. Een patient die eigenlijk te instabiel was voor vervoer, maar toch op vrijdagmiddag van een andere IC werd overgeplaatst, omdat ze daar geen intensivisten hebben in het weekend, waarna hij bij aankomst twee keer gereanimeerd moest worden en hij ondertussen is overleden. Uitslagen van urine-onderzoek die nooit de afdeling bereiken, of misschien heeft de urine nooit het lab bereikt, daar zal ik dan weer nooit achter komen. Een oude man die met zijn beroerte de hele nacht op een stoel op de SEH moet doorbrengen, omdat zowel de afdeling als de SEH helemaal vol ligt. Maar misschien moet ik nu ophouden met alle voorbeelden, voordat bepaalde mensen niet meer naar Suriname durven te komen ;)
Momenteel is de SEH in het academisch ziekenhuis de enige SEH voor 500.000 inwoners van Sruriname. De werkdruk is gone crazy. Mensen komen uit het binnenland met een lullig verwijsbriefje van een medische post in de avond aan op de SEH. Dan mag je dus gaan puzzelen wie die patient is, wat voor ziektes hij heeft, wat er die dag (of twee dagen eerder) precies gebeurd is, hoe het daarna met de patient vergaan is en hoe je dat dan in de avonduren het beste kunt aanpakken. Zoals eerder beschreven moet je hierbij rekening houden met wat een verzekering wel en niet vergoed en wat de patient daarnaast nog kan betalen. Je wordt er vanzelf creatief van. Daarbij zijn de neurologen niet altijd even goed bereikbaar, dus ik ben wel blij dat ik terug kan vallen op 1.5 ervaring in Nederland. Het is een leerzame baan zoals jullie begrijpen.
Al die bereikbaarheidsdiensten zijn helaas niet goed voor mijn nachtrust en daardoor ook niet goed voor mijn humeur. Maar gelukkig gebeuren er in zo’n dienst genoeg spannend dingen om mijn humeur weer op te vrolijken. Ik zou graag allerlei toffe casussen willen bespreken, maar ik ben bang een groot deel van de lezers te vervelen met jargon en ik weet ook niet hoe dit privacy technisch zit. De Surinaams co-assistenten zaten mij van de week al raar aan te kijken toen ik over enthousiast kwam vertellen wat er op de SEH gebeurd was. Ik weet niet of het goed is dat nog meer mensen zo’n beeld van mij krijgen. Laten we het er op houden dat ik nog lang niet uitgekeken ben hier.

  • 05 Augustus 2013 - 06:36

    Mignon:

    Ha Marloes,

    Wat een leuk verhaal weer! Gelukkig begin je een beetje je draai te vinden daar, en zijn er ook mensen om af en toe iets cultureel verantwoords mee te ondernemen ;) Zo te horen is het maar goed dat jij al behoorlijk wat neuro ervaring hebt, met de vele hectische diensten en slecht bereikbare neurologen. Bizar hoe anders daar dingen geregeld zijn... maar wel erg leerzaam!
    Kakkerlakken ben ik ook absoluut geen fan van. Nog naar bed durven gaan? Wanneer verhuis je?

    Liefs Mignon

  • 05 Augustus 2013 - 08:05

    Sandra Snel:

    Hoi Marloes,

    Weer z'n leuk verhaal in de ochtend. De gezondheidszorg is hier zo gek nog niet, misschien moesten we de klagers hier ("ik heb de héle ochtend in de wachtkamer gezeten"...lees:30 minuten wachttijd) maar eens jouw verslagen lezen. Verplicht leesvoer voor in de wachtkamers!

    Ikzelf heb (nog) amper iets van de wereld gezien maar dit jaar was mijn eerste ontmoeting met een kakkerlak. W!T!F!!!!!! Ik heb géén probleem met spinnen, die zet ik eigenhandig (zonder gillen) buiten. Muisjes zijn schattig. Vangen en in het bos achterlaten is geen probleem. Maar kakkerlakken..... Yak. En inderdaad, gatverderrie wat zijn ze groot!!! Zeker als je alleen torretjes kent. Ze kijken je gewoon echt aan! En rénnen dat die dingen kunnen! Dat is nog wel het engste voor mij. Groot en stil zitten: geen probleem. Groot en als een gek door de kamer rennen: probleem! Het gekke is, ik kan ze ook niet doodtrappen zoals anderen dat kennelijk deden. Daar zit toch weer een gevoel van "zielig" bij. Ze mogen dood (of weg) maar niet d.m.v. mijn schoenzolen. Ik zou dus ook sprayen.

    Heel veel plezier (dat bedoel ik NIET sarcatisch ivm de kakkerlakken

  • 05 Augustus 2013 - 09:38

    Rianne:

    Thanks, ik zit nu ook met m'n voeten op tafel naar kakkerlakken te speuren. Maar hier gelukkig geen regen en alleen een Chica die rond huppelt (maar wel erg snel!..).. Ik hoop dat je je bed nog in bent gegaan vannacht!
    In tegenstelling tot sommige andere lezers hou ik me uiteraard wel nog aanbevolen voor de neuro verhalen :). Komt vast! Hopelijk kun je tussen al je diensten door genieten van alle Surinaamse activiteiten!! Have fun, x Sis

  • 05 Augustus 2013 - 10:57

    Ton En Ilse:

    Lekker verhaal over de kakkerlakken en een mooi verhaal over het land zelf.

    hieronder wat huis en tuin middeltjes voor kakkerlakken weg te krijgen. Succes en vooral nog veel plezier (met het werk en het land)

    groetjes Ilse en Ton



    Bestrijden met huismiddeltjes


    Wilt u kakkerlakken vangen, leg dan een vochtige dweil ’s nachts op de keukenvloer. De insecten kruipen eronder en u kunt ze doodtrappen. Zo kunt u de aantallen kakkerlakken terugbrengen, maar een afdoende bestrijding geeft het niet.

    Wat u ook kunt doen is een bakje water neerzetten met wat olie erin. De kakkerlakken worden aangetrokken door het water en verdrinken vervolgens in de vloeistof. In plaats van water met olie kunt u ook een schaaltje neerzetten met een mengsel van gipspoeder en poedersuiker. Het gips klontert als het in aanraking komt met vocht, en dat overleven de kakkerlakken niet .

    Kakkerlakken zijn ook met lijmvallen te vangen. Dat zijn kartonnen doosjes met een lijmplankje of een vel met lokstof erin. Zet de lijmval neer op plaatsen waar kakkerlakken graag verblijven, zoals achter koelkasten, onderin gootsteenkastjes en bij elektrische apparatuur. Als u de lijmvallen goed plaatst kunt u hiermee een beginnende plaag tegengaan zonder gif te gebruiken. Blijven er kakkerlakken komen, dan is professionele bestrijding nodig.

  • 05 Augustus 2013 - 19:18

    Merijn:

    Hey Marro,

    Kakkerlakken, ze klinken echt lief, kun je ze niet vangen en in een aquarium (zonder water, maar dat heet dan anders) en dan houden als huisdieren? Als die ene zo eng was houd die de andere misschien ook wel weg? (Dat of het is big mamma :P)

    xMerx

  • 06 Augustus 2013 - 10:46

    Thirza:

    Ha Bakra!

    Smerig he, die cucarachas! Ik heb in Zuid-Amerika ook vaak angstige momenten doorgemaakt met die moordlustige beesten; ik werd er zelf moordlustig van. Ik had daar een oranje fluorescerende spray gevonden waardoor ze daadwerkelijk stierven; daarbij lieten ze een schrille doodskreet horen... iew! Helaas de hotelkamer daarna ook onbewoonbaar gebleken.

    Wat betreft je ziekenhuisavonturen; ik zou ze graag van je horen! Houd ik ze tegoed voor als je weer in Holanda bent? Mooie foto´s ook van je tripje naar dat meer... kan je daar ook duiken? Lijkt me een mystieke ervaring om door een onderwaterstad te zwemmen.

    Have fun daar, en denk om je nachtrust he ;-)

    Liefs Thirza

  • 08 Augustus 2013 - 12:41

    Martijn:

    Het Marloes,

    Erg leuk je verhalen te lezen, ook al ben ik een beetje laat. (Gisteren mijn masterrapport ingeleverd voor de laatste opmerkingen van mijn begeleider.) Mooi dat je er met wat mensen er op uit kunt en bent geweest. Die beestjes in die warmere landen, daar heb ik het ook niet zo op. Gelukkig had ik in Sydney ook een bus met "crawling creatures" spray. Na het eerste deel was ik al benieuwd wanneer er iets over je werk kwam, daar hoefde ik dus niet lang op te wachten. Erg boeiend hoe en wat er daar allemaal gebeurd (en niet gebeurd). Ga je nog een casus te schrijven?

    Ben benieuwd.

    Groetjes, Martijn

  • 17 September 2013 - 20:47

    Leonie:

    Heej Marloes! Hoe vergaat het je inmiddels? Al lang niets meer gehoord, hoogste tijd voor een update!!!
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname

.

Recente Reisverslagen:

04 Augustus 2013

Switi Sranan

25 Juli 2013

Brownsberg en Galibi

11 Juli 2013

Academisch Ziekenhuis Paramaribo

07 Juli 2013

Welkom in Suriname

28 Juni 2013

Suriname
Marloes

Actief sinds 24 Sept. 2006
Verslag gelezen: 4906
Totaal aantal bezoekers 44131

Voorgaande reizen:

02 Juli 2013 - 23 December 2013

Suriname

11 Maart 2011 - 20 Mei 2011

Nepal

25 Augustus 2008 - 17 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: